Ansökan om ersättning för förstörda glasögon och kläder
Den här tjänsten kräver inloggningSå här ansöker du
Klicka på Starta e-tjänst ute till höger. Följ sedan stegen i e-tjänsten. Antalet steg visas lite längre ner på den här sidan, under rubriken Du kommer gå igenom följande steg.
Var noga med att fylla i alla steg innan du skickar in din ansökan. Observera att en kvittens visas när ansökan är inskickad. När du ser kvittensen för din ansökan, kan du välja att ladda ner den i digital form.
Vad händer efter ansökan?
När du fyllt i alla steg i e-tjänsten kommer du få ett bekräftelse-mail till den e-post du angett. Handläggningstiden varierar, beroende på vad ditt ärende gäller. När ditt ärende hanterats får du i de allra flesta fall återkoppling via mail, telefon eller här på Mina sidor.
Efter att ärendet avslutats kommer det inte längre synas via Mina sidor. Anledningen till detta är att gallring måste ske, enligt GDPR.
Vid behov av hjälp med registrering
OBS! Har du skyddad identitet, ring alltid nedanstående instans!
Det går att få hjälp att använda e-tjänsten. Detta gäller för dig som:
- inte har något bankID
- vill vara anonym
Ta kontakt med barn- och utbildningens förvaltningstelefon: 0521-72 11 04, telefontid 10:00-12:00.
Mer information
Barn i förskola, pedagogisk omsorg samt elever tom årkurs 9 som får sina glasögon eller kläder förstörda eller skadade under vistelsetid i förskola och skola kan ansöka om ett bidrag från Samstiftelse 3.
Ersättningen gäller glasögon och kläder som blivit förstörda eller skadade inom skoltid eller på färd till och från skolan.
Observera att ersättningen ej täcker förlorade eller tappade kläder eller glasögon.
För ansökningar gjorda under december - maj kommer underrättelse om beslut under juni månad.
För ansökningar gjorda under juni - november kommer underrättelse om beslut under december månad.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
3 månader
Övrigt om lagringstid
Lagringstiden beräknas från och med att ärendet är avslutat i e-tjänstverktyget (Mina sidor). Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
barnutbildning@vanersborg.se
Barn -och utbildningsförvaltningen
barnutbildning@vanersborg.se
0521-721000
vanersborg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Kvitto
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)